Monday, January 25, 2010

KUALITI DAN JATI DIRI PELAJAR CEMERLANG

Antara kualiti-kualiti pelajar cemerlang adalah seperti berikut:

Amanah

Pelajar yang cemerlang boleh dipercayai, jujur dan ikhlas dalam segala tindakannya. Hal ini kerana, pelajar yang cemerlang akan sentiasa bercakap benar, tidak berbohong, tidak menipu, tidak mencuri atau tidak mengambil hak orang lain. Hal ini kerana, mereka sedar bahawa segala perbuatannya adalah diperhatikan oleh Tuhan.

Bijak

Pelajar yang cemerlang bijak mengurus diri, menggunakan masa, serta sumber-sumber di sekelilingnya. Hal ini kerana, mereka akan menggunakan masa hidupnya dengan sebaik-baiknya, melakukan hanya yang baik dan menjauhi perkara-perkara yang ditegah. Pelajar yang cemerlang juga sentiasa berusaha memperbaiki dirinya serta cenderung melakukan serta mempelajari perkara-perkara yang mendatangkan faedah.

Cergas

Pelajar yang cemerlang sentiasa menjaga kesihatan fizikal, minda dan emosi diri. Pelajar yang cemerlang juga akan menjaga pemakanan serta membuat latihan jasmani. Kebijaksanaannya dalam mengurus diri serta kecenderungan melakukan hanya aktiviti-aktiviti yang berfaedah membuatkan dirinya lebih berdisiplin, sihat, dan cergas. Hal ini juga menyebabkannya lebih tangkas dan aktif dalam aktiviti-aktiviti yang diceburinya.

Dedikasi

Pelajar yang cemerlang sangat rajin, bersemangat tinggi serta komited dalam melaksanakan segala tugas dan tanggungjawabnya. Apa juga tugasan yang diberikan akan dilakukan dengan sepenuh hati. Pelajar yang cemerlang akan melakukan dengan penuh tanggungjawab dan iltizam untuk mencapai hasil yang terbaik.

Elok

Pelajar yang cemerlang baik dari segi penampilan diri, tuturkata dan perbuatan. Hal ini kerana, pelajar yang cemerlang mempunyai perwatakan yang ceria, yakin dan senang didampingi dan mereka juga akan menjauhkan diri daripada perbuatan maksiat serta sedar bahawa mereka yang bergelumang dengan maksiat mempunyai jiwa yang resah dan hidup juga tidak diberkati Tuhan. Selain itu, pelajar yang cemerlang menjadi contoh kepada pelajar yang lain, baik dari segi gerak-gerinya, fikiran dan percakapannya serta tindakan-tindakannya. Keelokan peribadinya disanjung baik oleh orang lain termasuk guru-guru, ibu-bapa serta keluarganya.

Faham

Pelajar yang cemerlang lebih banyak mendengar daripada bercakap. Sikapnya yang demikian menyebabkan mereka lebih banyak berfikir, menganalisa dan mengetahui sesuatu isu sebelum ianya memberi maklumbalas. Ingatannya juga kuat kerana ia mempunyai kualiti yang ingin benar-benar memahami apa yang didengar, dibaca, dilihat atau yang dipelajarinya.

Gigih

Pelajar yang cemerlang sentiasa melakukan kerjanya dengan penuh minat dan tekun serta berasa seronok mempelajari setiap mata pelajaran serta mudah menyesuaikan diri dengan semua guru yang mengajarnya.

Hasrat

Pelajar yang cemerlang sentiasa menyimpan pada hati kecilnya suatu hasrat untuk menjadi manusia yang sangat berguna dan berjaya. Hasratnya untuk mencapai cita-cita atau impiannya memberikan suntikan motivasi kepadanya untuk berusaha bersungguh-sungguh mencapai kejayaan dalam kehidupannya.

Iman

Pelajar yang cemerlang merupakan seorang individu yang taat kepada perintah Tuhan dan berusaha mencapai kejayaan selaras dengan norma-norma hidup iaitu mengamalkan apa yang disuruh dan menjauhkan apa sahaja yang dilarang. Mereka juga mentaati ibu bapa, pemimpin-pemimpin, guru-guru, undang-undang negara serta segala peraturan dan amalan yang harus diikuti.

sumber diperolehi daripada google

RENUNGAN BERSAMA.....

1000 mancis tidak menerangi kau di dalam kegelapan buat selama lamanya tetapi cahaya keimanan dapat membawa kau ke jalan kesenangan

sumber diperolehi daripada google

Sunday, January 24, 2010

TEKNIK-TEKNIK MENGULANGKAJI PELAJARAN

PENGERTIAN MENGULANGKAJI
Mengulangkaji adalah suatu proses mempelajari atau menyemak semula dengan tujuan memahami dan mengingat semua maklumat serta fakta dari nota-nota ringkas dan bahan-bahan pelajaran yang telah dipelajari sebelum itu serta ianya bukanlah bertujuan untuk mendapatkan maklumat-maklumat baru.

BAGAIMANA MENGULANGKAJI?
  1. Membaca dan menyemak nota-nota dan bahan-bahan pelajaran sambil melengkapkan yang kurang. Hal ini kerana, iaakan memantapkan kefahaman dan ingatan pelajar terhadap subjek berkenaan.
  2. Membaca buku teks. Tujuannya adalah untuk memastikan bahawa pelajar benar-benar memahami setiap prinsip, isu dan fakta yang dimuatkan.
  3. Menjawab soalan-soalan latihan atau kerja rumah yang diberikan oleh guru. Hal ini kerana, kerja rumah yang diberikan oleh guru akan membolehkan pelajar menguji kebolehan menjawab soalan yang sama dalam peperiksaan.
  4. Mengkaji contoh-contoh jawapan peperiksaan tahun lepas bersama skima jawapan. Hal ini akan membolehkan pelajar membiasakan diri dengan menjawab soalan-soalan peperiksaan dengan lebih yakin dan pantas.
  5. Menjawab soalan-soalan yang berbentuk objektif. Hal ini akan membolehkan pelajar mengetahui soalan-soalan yang sudah diketahui jawapannya dan soalan-soalan yang mengelirukan agar semasa peperiksaan jika soalan yang sama keluar, pelajar akan dapat menjawab dengan yakin.
  6. Bersoal jawab bersama-sama rakan. Selain membolehkan pelajar mengenalpasti sama ada mereka sudah cukup bersedia atau tidak untuk menghadapi peperiksaan, pada masa yang sama para pelajar juga boleh mendapat penjelasan tentang bahagian-bahagian yang kurang difahami dari rakan-rakan yang mungkin sudah menguasai bahan pelajaran tersebut.

PEMBAHAGIAN MATAPELAJARAN DALAM MENGULANGKAJI

Mata Pelajaran Yang Anda Lemah

  • Cuba sedaya upaya untuk menguasai sesuatu mata pelajaran dan tidak berputus asa
  • Banyakkan kepada guru atau rakan mengenai sesuaut mata pelajaran

Mata Pelajaran Yang Anda Kuat
  • Jangan ambil mudah walaupun anda rasa anda telah menguasai
  • Beri masa yang mencukupi untuk mata pelajaran ini

MENILAI KEUPAYAAN ANDA

1. Penilaian Dari Ujian dan Latihan
Ujian / Peperiksaan yang dijalankan di dalam kelas merupakan satu bentuk penilaian terhadap kefahaman dan keupayaan pelajar untuk menjawab soalan-soalan peperiksaan yang sebenar. Berdasarkan keputusan ujian / peperiksaan tersebut, seseorang pelajar akan dapat mengetahui tahap penguasaan mereka terhadap mata pelajaran tertentu. Melalui keputusan ujian tersebut, para pelajar boleh memperbaiki segala kelemahan mereka bagi menghadapi peperiksaan yang sebenar dengan jayanya.

2. Penilaian Dari Contoh Jawapan
Pelajar juga boleh menguji tahap keupayaan mereka dengan menjawab soalan-soalan contoh jawapan. Setelah mereka menjawab soalan contoh jawapan, bandingkan jawapan dengan contoh jawapan. Pelajar akan mengenalpasti di manakah kelemahan mereka dan membuat pembaikan yang sewajarnya.

3. Penilaian Secara Lisan
Contohnya, seorang pelajar menyoal rakannya dan meminta rakannya supaya menghuraikan secara lisan sehingga rakannya berpuas hati.

sumber diperolehi daripada google

RENUNGKAN....

" Ibarat sekuntum mawar merah dipupuk embun pagi lalu disinari suria indah bak pelangi, begitulah jiwa murni seseorang manusia "

sumber diperolehi daripada google

Saturday, January 23, 2010

PETA MINDA

Peta minda merupakan salah satu teknik mencatat nota yang menggabungkan pancaindera mata dengan meransang sistem otak untuk mengekalkan daya ingatan. Peta minda merupakan teks yang ringkas dan mudah difahami serta dapat mengelakkan mata menjadi letih dan berasa bosan. Selain itu, dengan menggunakan kaedah peta minda juga dapat memudahkan pemahaman kerana grafik yang digunakan dapat menarik perhatian pelajar serta lakaran gambar yang dapat mengekalkan ingatan. Garisan-garisan yang bersambung dan berkembang juga dapat mencetuskan pemikiran yang kreatif dan kata kunci yang digunakan dapat meningkatkan kemahiran berkaitan fakta atau isi yang digunakan. Di samping itu, dengan penggunaan warna yang menarik juga dapat meningkatkan kesegaran dan minat minda untuk menerima sesuatu pelajaran.

Contoh peta minda yang menarik



CARA MEMBUAT NOTA PETA MINDA
  • Mulakan imej / simbol / tajuk utama di tengah
  • Keluarkan garisan tebal
  • Perkataan / isi penting yang jelas ditulis " di atas " garisan atau di dalam simbol
  • Garisan bersambung mengikut kelompok
  • Fakta boleh ditulis di atas garisan-garisan bersambung
  • Garisan di dalam kelompok yang sama terus dikembangkan / dicabangkan
  • Gunakan kata kunci yang ringkas, padat dan jelas
  • Warnakan peta minda dengan warna yang berlainan
  • Lakarkan dengan bebas dan dikemaskan
sumber diperolehi daripada google

MENGAPA MENGAMBIL NOTA
  • Sebagai rekod peribadi untuk pembelajaran pelajar
  • Nota dapat memberi bantuan di dalam mengingat idea penting di dalam pembelajaran
  • Tugasan biasanya diberi di dalam kelas dan menjadikan nota sebagai sumber rujukan
  • Nota sebagai sumber maklumat tunggal selepas guru mengajar
  • Pengajaran guru adalah penting untuk peperiksaan maka, mengambil nota adalah penting
  • Pemebalajaran akan menjadi jelas melalui nota yang dicatat dengan baik
FAEDAH MEMBUAT NOTA
  • Mengingat dan melaksanakan pesanan guru
  • Membantu menyusun bahan atau maklumat yang kompleks
  • Memudahkan menyelesaikan laporan secara lisan atau tulisan
  • Memudahkan pelajar menghadapi ujian
  • Membantu memahami dan mengingati maklumat yang dibaca
  • Membantu melaksanakan tugasan yang diberi oleh guru
CARA-CARA MENULIS NOTA RINGKAS
  • Baca buku teks selama 15 minit atau 2-3 halaman
  • Tutup buku dan cuba tulis semula apa yang anda ingat
  • Semak semula buku teks dan catatkan seringkas dan pastikan agar isi penting tidak tertinggal
  • Susun nota mengikut susunan yang betul
APA YANG PERLU DILAKUKAN KEPADA NOTA YANG TELAH DISIAPKAN
  • Setelah nota siap dibuat, pelajar hendaklah membacanya berulang kali supaya ianya menjadi ingatan jangka panjang
  • Hiaskan nota yang telah dibuat supaya menarik perhatian pelajar. Hal ini kerana, nota yang cantik biasanya diminati oleh pembacanya
  • Paparkan nota yang telah dibuat ditempat yang sesuai dan mudah dilihat
  • Perbaiki nota-nota jika dirasakan perlu
  • Ringkaskan nota-nota yang telah dibuat supaya mudah diingati. Gunakan kaedah mengingat yang sesuai dan menarik
CARA MENGAMBIL NOTA
  • Tumpukan kepada mendengar dan menulis
  • Merekod dan mengenalpasti maklumat
  • Menyusun bahan yang didengar / dibaca
  • Menghubungkait antara fakta
  • Memberikan tumpuan kepada isi-isi penting
  • Mencatat isi penting dengan perkataan sendiri
  • Menggunakan kata kunci, simbol, kata singkatan dan lain-lain
  • Mengemaskini dan menokok tambah
NOTA TERBAIK
  • Mengandungi isi-isi penting sahaja
  • Terang, kemas, dan mudah dibaca
  • Buku catatan khas mengikut mata pelajaran
  • Menggunakan ayat sendiri dalam bentuk point
  • Menggunakan ayat ringkas yang mudah difahami
  • Gunakan pen pelbagai warna agar nota lebih menarik
sumber diperolehi daripada google

SESUNGGUHNYA..........

" KEJAYAAN ADALAH MILIK SEMUA ORANG YANG BERUSAHA BERSUNGGUH-SUNGGUH DAN BERTERUSAN "

" TETAPI KEGAGALAN ADALAH MILIK MEREKA YANG MALAS DAN SERING BERPUTUS ASA "

sumber diperolehi daripada google